Iedereen heeft wel eens een presentatie gegeven of in ieder geval aan de ‘luisteraars kant’ van het verhaal gezeten. Tijdens jouw presentatie leg je graag de feiten op tafel om je verhaal zo sterk mogelijk te maken. Over feiten valt immers niet te twisten (evenals smaak ;-)). Maar is het vertellen van de feiten an sich genoeg voor jouw overtuigingskracht? Of heeft de kritische hoorder meer nodig om in beweging te worden gezet? Ja, want een goede presentatie bestaat uit meer dan alleen feiten en dat zit zo.

Presentatie Two Step Flow @OBA Amsterdam

Autoriteit, ratio en emotie

Overtuigingskracht bereik je met een balans tussen autoriteit, ratio en emotie. Te beginnen bij autoriteit: zorg dat je luisteraars weten wie je bent, waarom jij de presentatie geeft en waarom jij verstand hebt van het specifieke onderwerp dat je bespreekt. Op deze manier claim je expertise, trek je de aandacht en is men eerder geneigd om met nog meer aandacht naar jouw verhaal te luisteren.

Dan is er de ratio – de feiten. Hoewel een presentatie meer is dan alleen het benoemen van de feiten, zijn de feiten wel de basis waarop je presentatie gebouwd zou moeten zijn. Zorg voor een goede structuur in je verhaal en voldoende argumenten om jouw beweringen te onderbouwen.

80% van de communicatie is non-verbaal en maar 20% bestaat uit woorden.

Daarna is er de emotie. Zodra je een gevoelige snaar bij jouw publiek weet te raken, open je hun hart. Dit klinkt bijzonder dramatisch, maar het wil zeggen dat jouw publiek eerder overstag zal gaan wanneer hun gevoel daar tevens voor de volle 100% mee instemt. Spreek de verbeelding aan en laat vooral zien wat het onderwerp doet met jou zelf.

The Commverstation

Presentatie

En dan is er nog de presentatie zelf. En hiermee bedoel ik niet het al hier boven genoemde. Zorg dat je er staat. Recht je rug, durf je publiek aan te kijken. Spreek luid en duidelijk. Articuleer duidelijk, draag de juiste kleding, houd je handen op de juiste plaats, sta stevig op de grond en ga zo maar door. 80% van de communicatie is non-verbaal en maar 20% bestaat uit woorden. Wie zich hier sterk van bewust is en aan de juiste ‘touwtjes’ weet te trekken, zal een presentatie geven die staat als een huis.

Leave a comment